Doorgaan naar hoofdcontent

L.A.P.D.



De zusjes Liesbeth en Angelique Raeven zijn een een-eïge tweeling.
Als het kunstenaarsduo L.A. Raeven maken ze videofilms en installaties die commentaar geven op de hedendaagse obsessies met eten, de maakbaarheid van het lichaam en de dwingende opdracht van de maatschappij om een 'ideaal individu' te zijn. 
Hun werk en hun leven lopen in elkaar over.
 Zelf hebben ze een dwangmatige omgang met eten en worstelen ze met hun tweelingschap, die elke vorm van  individualiteit in de weg staat.
 Als een spiegelbeeld dat de competitie aangaat met het origineel, strijden de zussen over de maakbaarheid van zichzelf en de ander.
Gisteren waren deze twee wonderlijke vrouwen te zien in televisieprogramma ‘24 uur met... ‘, waarin interviewer Wilfried de Jong licht verbijsterd leek te zoeken naar vragen op antwoorden die alleen al de aanwezigheid van de twee zussen opriep.
Het geheel deed me denken aan het boek ‘De Zwijgende Tweeling’ dat ik twintig jaar geleden las, geschreven door Marjorie Wallace. 
De tweeling June en Jennifer waren een ongewone tweeling. 
Al vroeg spraken ze een eigen taal en weigerden ze contact met volwassenen. 
Op school liepen ze rond als zombies: langzaam en geheel synchroon. 
Na hun schooltijd begonnen ze fanatiek te schrijven: gedichten, verhalen, romans en dagboeken waarin al hun gevoelens tot in detail staat beschreven. Toen ze achttien waren, stopten ze hun kluizenaarsbestaan en raakten verzeild in een wereld van drank, drugs, seks en uiteindelijk diefstal en brandstichting. 
De zusjes werden betrapt en veroordeeld tot een verblijf van onbepaalde duur in Broadmoor, een gevangenis voor zwaar gestoorde criminelen.
Schrijfster Marjorie Wallace woonde als verslaggeefster van de Sunday Times de rechtszaak bij. 
Ze won de sympathie van de tweeling en drong door in hun geheime wereld. Toen Jennifer in 1993 overleed hadden de meisjes jarenlang gescheiden geleefd.
Liesbeth Raeven heeft zich enkele jaren geleden losgemaakt van haar tweelingzus Angelique door de keus te maken niet meer samen te wonen. Gister was in ’24 uur met...’zichtbaar wat de gevolgen daarvan zijn. Angelique kan niet zonder haar zus en claimt de wegloper. 
Met manipulatie, drankzucht, eetbuien. 
Borende blikken met de oogopslag van een gewond hert.
Subtiel maar angstaanjagend uitvergroot in die benauwende ruimte waarin De Jong 24 uur met de dames optrok. 
Het  was moeilijk een andere conclusie dan deze te trekken; een van de twee zussen zal aan de identiteitscrisis die het tweeling-zijn oproept, kapotgaan.
Liesbeth zei het zelfs met zoveel woorden terwijl haar zus voor de zoveelste keer op het toilet was om waarschijnlijk haar anorexia aandacht te geven door middel van braken.
‘Hoe loopt dit af? ‘vroeg De Jong haar.
‘Ik weet het niet’ antwoordde een getergde Liesbeth. ‘Niet goed, denk ik’.
Als het levensverhaal van de Zwijgende Tweeling exemplarisch is voor de wijze waarop sommige een-eïge tweelingen verstrikt raken in een levenslange identiteitscrisis die ze wederzijds voeden, dan loopt het  waarschijnlijk inderdaad slecht af met Liesbeth Raeven. 
Zoals te zien was in 24 uur met: de werkelijkheid diende zich steeds opnieuw dwingend aan als de eenheid van de tweeling wankelde door individuele keuzes.
Bij L.A.Raeven strijden kunst en leven om voorrang. 
Wie beslist: het werk of de werkelijkheid? 
Het individu of de tweelingzus? 
Eten of sterven?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Cantat, Rady, Trintignant.

    Waar was jij de avond van 26 juli 2003? Ik weet waar ik was. Ik vierde mijn verjaardag op De Parade in Utrecht, met mijn vrienden. En precies negentien dagen daarna zou ik degene ontmoeten die bijna mijn ondergang werd. Die tot tweemaal toe plotseling en razendsnel zijn handen om mijn keel zou zetten in een poging om me dood te knijpen. Op momenten dat ik het niet met hem eens was. En hem dat had laten weten. Ik weet ook waar de Franse actrice   Marie Trintignant was, die avond.  Op 26 juli 2003 was ze voor filmopnamen in de Litouwse stad Vilnius. De man met wie ze een affaire had aangeknoopt was bij haar. Bertrand Cantat was de frontman van de populaire Franse band   Noir Désir.  Getrouwd met de moeder van zijn twee kinderen, Krisztina Rady, was hij maanden daarvoor een affaire begonnen met de eveneens al getrouwde Trintignant. Hun affaire ging gepaard met ups en downs. Er waren ruzies. Er was de voortdurende zuigende aanwezig...

Duw het.

  Elke keer als ik die clip zie, sta ik denkbeeldig onmiddellijk in die geweldige discotheek onder het Stadhuis in Utrecht. Het is het begin van de jaren negentig. En Salt-N-Pepa hebben het nummer ‘Tramp’ uitgebracht, enkele jaren ervoor. De hiphopgroep, die uit drie meiden bestaat, krijgt echter wereldwijd succes met de B-kant van 'Tramp’. Deze hit ‘Push it’ is een van de eerste hiphopbeats die ik in Fellini hoorde. In die nachtclub waren veel eerste keren voor mij. Niet alleen werd er op donderdagavonden geweldige salsa- en latinmuziek gedraaid. Ook hoorde ik er de definitieve overgang van disco, soul en funk naar hip hop. En later naar electrobeats als trance en hard-bop, vervolgens ten slotte naar house.  Deze jaren, zo  bleek later, waren een snijpunt in de tijd waarin mode en muziek definitief veranderden. Drie avonden per week was ik in Fellini te vinden. Soms met een grote groep vrienden, soms met vriendinnen, bij gelegenheid alleen. Net als nu was ik ...

Dodenherdenking

    Onder een wolkenhemel waar de avondzon doorheen piepte terwijl het soms zachtjes motregende, was daar de Dodenherdenking. In het Walkart-park speelde het Koninklijk Zeister Harmonie Muziekgezelschap prachtige koralen. De burgemeester sprak een menigte mensen toe. Er waren jongeren die samen stonden. Gezinnen of moeders met grote en kleine kinderen. Ouderen, sommigen zeer slecht ter been die onder de grote kastanjes stilstonden. Boven alle hoofden was het enige geluid dat hoorbaar was in de diepe stilte, het gekwetter van de levendige groep knalgroene papegaaien. Die tussen de ruisende kruinen van de bomen hoog in de lucht dansten. Na de diepe, lange stilte werden kransen gelegd bij het Monument Voor De Gevallen.   Waarna de tocht ging naar het Joods Monument met daarop de 153 namen van Joodse Zeistenaren die omkwamen als gevolg van de Holocaust. De kranslegging eindigde bij het Indië Monument, daar geplaatst...