Ik
zag in mijn leven een aantal verpletterende documentaires.
Maar die over de aan
lager wal geraakte Marvin Gaye was degene die met het meest bijbleef.
In ‘Transit Oostende’ volgt
filmmaker Richard Oliver tussen 1981 en 1982 de aan drugs en sex verslaafde
Gaye die helemaal blut in de troosteloze Belgische badplaats verblijft.
Onvrijwillig, want na een toer in Engeland kan de zanger niet meer terug naar
de VS.
De Vlaamse concertpromotor Freddy Cousaert nodigt
hem uit om naar Oostende en het bijgelegen dorpje Moere te komen.
Marvin Gaye
neemt
het aanbod aan en zal er iets langer dan een jaar blijven en weer op krachten
komen.
Hij
overwint er zijn drugsverslaving en werkt aan zijn succesalbum
Midnight Love
dat in 1983 een Grammy krijgt en waarop de wereldhit
Sexual Healing staat.
‘Transit
Oostende’ laat in lange, trage shots de lege, grauwe, armoedige badplaats zien.
Zwart-wit
beelden van verlaten boulevards en taxiramen waartegen een herfstregen geselt,
worden ondersteunt door de voice-over van Marvin Gaye die openhartig spreekt
over zijn verslavingen, zijn eenzaamheid, zijn pijn.
Man
en plek vallen naadloos samen.
Verbluffend
is de scene waarin de dan al internationaal beroemde zanger een café
binnenstapt.
De
Vlaamse uitbater staat achter de toog, samen met zijn vrouw.
Er is slechts één
andere bezoeker die aan de bar zit.
Gaye
groet, en vraagt in het engels om een biertje.
Men
verstaat hem niet, enige verwarring volgt en uiteindelijk staat er een pintje
voor zijn neus.
Gaye
geniet duidelijk van het feit dat hij niet herkend wordt.
Wanneer hem gevraagd
wordt waar hij vandaan komt, zegt hij simpelweg ‘The United States’.
De
volgende vraag van de barman is even standaard als spannend.
In
een mengeling van Vlaams en Engels vraagt hij zijn gast wat die voor de kost
doet.
‘I
am a singer’ zegt Gaye en noemt de naam van de zaal waar hij binnenkort
een optreden geeft.
Het
doet geen enkele bel rinkelen.
Er
gaat geen licht branden in de ogen van de man en de vrouw achter de bar.
Een
zanger, zie je ze denken.
Oké.
Een
zanger.
‘U
zingt’ zegt de man. ‘Zingt u eens wat voor ons’.
En
dat doet Gaye.
Met
die prachtige donkere, zachte, hese stem zingt hij voor drie mensen die nog
nooit van hem hebben gehoord, die hem niet kennen, die geen oordeel over hem
hebben.
Voor
wie hij voor het eerst in lange tijd is wie hij eigenlijk is:
een
man in Oostende.
Die
gezelschap zoekt.
Dus
hij zingt.
Als
nooit tevoren.
De
camera verlaat de kroeg.
Van
buiten het café ziet de kijker door de met regendruppels bespatte ruiten het
tafereel.
De
beroemde, getormenteerde zanger temidden van doodgewone, aardige mensen die
niet weten wie hij is.
Geen
van de aanwezigen heeft een idee van wat nog komen gaat.
Slechts
anderhalf jaar later zal Marvin Gaye, na een door drugs en drank geïnduceerde
ruzie door zijn eigen vader worden doodgeschoten.
Transit
Oostende is hartverscheurend.
Reacties
Een reactie posten