Wat een jurk, drugs
en een nieuwe interpretatie van het woord ‘zingen’ voor je kunnen betekenen,
weten we sinds Marilyn Monroe ‘Happy Birthday’ zong voor de president van de
Verenigde Staten.
De actrice zong op 19
mei 1962 in het Madison Square Garden in New York op onnavolgbare wijze haar
president en vermeende minnaar John F. Kennedy toe.
Gekleed in een voor de
gelegenheid ontworpen jurk van ontwerper Jean Louis die zó strak zat dat Monroe
er in genaaid werd, hijgde
de
filmster zich op bijna gênante wijze door het bekende
verjaardagslied.
Hoe ongecoördineerd
Monroe’s optreden ook mag lijken op het zwart-wit filmpje dat van het optreden
bewaard is gebleven: alles eraan, inclusief de gedachteloos langs de
rechterborst omhoog kruipende hand, is helemaal ingestudeerd.
In minstens twee
boeken staat gedocumenteerd hoe Monroe het nog geen minuut durende optreden
plande en instudeerde.
Ze kwam gepland te
laat op het toneel.
Ze klonk expres alsof
ze gerend had en nog slechts buiten adem hijgend kon zingen omdat ze te laat
was.
Ze deed- kortom- een
perfecte imitatie van de vrouw die ze tot in de puntjes geperfectioneerd had;
de sexy, verleidelijke actrice.
De verleidster.
De seksbom.
De mythe.
Foto’s van een
repeterende Monroe, diezelfde dag in Madison Square Garden, tonen het bewijs.
Die laten de echte
vrouw zien achter het masker van glamoureus kindvrouwtje.
Daar staat ze.
Nog niet gestyled,
opgemaakt, gekapt of in haar twaalfduizend dollar kostende glitterjurk genaaid.
De belichting is
slecht, ze draagt een bril.
Haar niet gecoiffeerde
haar zit –slordig weggestopt- onder een ouwelijk makende hoofddoek.
Op haar welgevormde
neus prijkt een onflatteuze bril.
Daar staat ze, en voor de ontelbaarste maal
die weken zingt ze Happy Birthday.
Repeteert ze het
hijgen.
Oefent ze het sexy
kijken.
Doet ze keer op keer dat kunstje van het verleidelijk en zwoel
bewegen.
Precies zoals ze het
straks zal doen vanavond.
Eén hand licht
opkruipend langs haar boezem.
Het enorme publiek
aansporend tot meezingen met een welgemikte, gepassioneerde zwaai van haar
gebalde vuisten.
Straks –precies op tijd-
zal lang genoeg wachten zodat ze
exact te laat opkomt.
En strak getimed zal
ze dan de stola laten zakken en de zaal een blik gunnen op haar sensationele
jurk.
Maar nu nog niet.
Nee.
Monroe was geen
slechte actrice.
Ze was geniaal.
Reacties
Een reactie posten