Artiesten die de
wereldtop bereiken, arriveren in
Het Land Van Onbegrensde Mogelijkheden.
Tonnen kostende
videoclips kunnen worden geproduceerd om hits te maken van singles die
uitkomen.
Stylisten en
visagisten maken van het talent Een Ster.
Alles dat niet past
binnen het imago wordt gepolijst, geschuurd, geschaafd tot alleen imago
overblijft.
Dat van de popster.
Als je zo’n succes
hebt, heb je alles gewonnen.
Zou je denken.
You Tube vertelt een
ander verhaal.
Daar kun je zoeken
naar De Gearriveerden, nog voor ze gearriveerd zijn.
Ze spelen uitsluitend live.
En alsof hun leven ervan afhangt.
In kleine zaaltjes, met een publiek dat
voorloper was: de ster herkend had, nog voor de wereld haar zou stelen.
You Tube toont Amy Winehouse die
'Rehab' zingt, helemaal aan het begin van die weg naar beneden.
De ogen groot en dan
al -net als later- gevuld met een zekere angst wanneer ze het publiek aankijkt.
Het lichaam niet
graatmager maar rond, vol, mooi.
De stem niet kapot
van drank en drugs, maar sterk, krachtig en volkomen uniek.
You Tube toont Mariah Carey die in
1993 voor een volle zaal
‘I Can’t Live Without You’ zingt.
De haren zoals
destijds gebruikelijk was; beetje wax erin, eyeliner op de oogleden, een simpel
zwart gilet aan.
Prachtig van eenvoud.
En een publiek dat
reageert op de totale echtheid van haar performance.
Waar nog niets
gekunstelds aan is.
Gister zag ik op You
Tube de Dominicaanse zanger Sergio Vargas ergens eind jaren tachtig een klein
zaaltje bespelen in Latijns-Amerika.
Vlak voor hij bij CBS Records zou tekenen en zijn debuutalbum goud werd.
De opname is
eenvoudig gefilmd met twee camera’s, een ervan is gericht op de zanger en zijn
band.
De ander op het publiek, samengeperst in een ongetwijfeld bloedheet klein
zaaltje.
Vrouwen en mannen zingen zachtjes mee met de tekst, de ogen soms
dicht.
Toch is Vargas niet tevreden.
Halverwege het nummer, waarin hij hart en
ziel legt, stapt hij van het podium.
Loopt naar zijn
publiek en vraagt ze allemaal mee te zingen.
'Cantamos todos’ zegt hij, loopt
naar voren, tot vlak voor de op het eind van het podium zittende mensen en
zegt 'Con migo, con migo’.
Met mij.
Samen.
Met enige schroom
begint de zaal te zingen, ze zijn onder de indruk van de nabijheid en de
natuurlijke overtuigingskracht van Vargas.
Die steekt, buiten
beeld, zijn microfoon richting het publiek.
Een mannenstem zingt duidelijk hoorbaar en wat slissend het refrein
van ‘La Queiro A Morir’.
We zien de even man in
beeld; legergroen hemd, uitzinnig van blijdschap.
Vargas bedankt hem en
zingt verder.
Neemt een vrouw uit
het publiek heel even in zijn armen voor wat merengue-passen.
De camera laat
plotseling een fractie van een seconde opnieuw de man met het legergroene hemd zien,
een laatste keer.
Hij klapt of zijn leven ervan af hangt.
Zijn hele gezicht
straalt.
Vargas is heel
dichtbij.
Vlakbij zijn publiek
Het dichtst zoals een
talent zijn publiek zal kunnen naderen.
Vargas raakt ze
allemaal aan, in hun hart.
Hun ziel.
Enkele maanden later
zal hij zijn eerste recorddeal tekenen.
En komt de
onvermijdelijke afstand tussen de zanger en zijn publiek.
Het is van een
zeldzame schoonheid.
Wat je Vargas ziet
doen.
En vermoedelijk is
hij na zijn echte doorbraak bij Sony in 1991 nooit meer in zaaltjes als dit
geweest.
Succes hebben
betekent winnen.
Maar ook verliezen.
http://www.youtube.com/watch?v=iPg6AsNbWAI
Reacties
Een reactie posten