Ik had de afgelopen
jaren de eer meermaals in een rode Peugeot cabrio te mogen zitten die in de
jaren zeventig gebouwd werd door Sergio Pininfarina.
Deze Italiaanse zoon
van een carrosseriebouwer bouwde vanaf 1961 het bedrijf van zijn vader uit
tot een auto-designmerk, dat een
duizelingwekkende groei van 10.000 procent kende in haar hoogtijdagen.
Vader Battista heette
overigens van origine Farina.
Maar omdat hij klein
van stuk was werd aan diens achternaam later zijn koosnaampje -Pinin, de
kleinste- toegevoegd.
Zoon Sergio ontwierp
auto’s, zoals Rem Koolhaas en Frank Lloyd Wright gebouwen ontwierpen.
Als een van de eerste
auto-architecten was Sergio Pininfarina verantwoordelijk voor een
ongelofelijk aantal auto-ontwerpen
die iconisch zouden blijken te zijn.
Hij tekende
letterlijk en figuurlijk voor bijvoorbeeld de onsterfelijke Ferrari Testarossa
uit 1984, de Alfa 164 en de Maserati Quattroporte uit 1963.
Maar ook de
doodordinaire Peugeot 205 kwam van Pininfarina’s tekentafel.
Zijn stijl?
Tijdloos maar wel
vernieuwend, zonder aan ingetogenheid te verliezen.
Die mooie rode
Peugeot cabrio was er een magnifiek voorbeeld van.
Met zijn ingehouden
strakke, maar soepele heldere lijnen.
Het was een staaltje
pure designklasse uit het begin van de jaren zeventig.
Met de naam
‘Pininfarina’ even bescheiden als prachtig be-letterd op de zijkant van die
mooie auto.
Eén nacht geleden
stierf Pininfarina.
Hij is 85 jaar
geworden en heeft tot zijn tachtigste auto's ontworpen voor de grote merken: Cadillac, Ferrari, Alfa Romeo, Lancia.
Het is geen toeval
dat de architect er op zijn tachtigste mee ophield.
In dat jaar -2008-
stierf zijn zoon Andrea, die hij in 2006 tot zijn opvolger had benoemd.
Er moet iets zijn
gebroken in die grote man.
Hij laat een geweldig
oeuvre achter.
Tijdloos, puur en
functioneel in al haar subtiliteit.
Waar ‘een kleintje’
heel groot in kan zijn; Pininfarina.
Reacties
Een reactie posten