Er zijn nagenoeg geen live-beelden van haar te
vinden.
En op de vele foto’s die van haar gemaakt
zijn- sommigen gecompileerd tot filmpje- is een vrouw met diverse gezichten te
zien.
Eén gezicht dat vele kanten herbergt.
Een mysterieuze persoonlijkheid.
Violeta Parra was een Chileense zangeres en
beeldend kunstenaar.
Ze legde de basis voor La Nueva Canción
Chilena - het nieuwe Chileense lied- dat zijn basis kent in de Chileense
volksmuziek.
Ze zorgde voor vernieuwing en blies het nieuw
leven in.
La Nueva Canción Chilena werd in de jaren '60
en vroege jaren '70 de muzikale stem van de sociaal-politieke beweging in
Chili, die zijn invloed kreeg tot ver buiten Chili.
Parra was de Edith Piaff van Chili.
Precies op haar verjaardag in 1960 ontmoette
zij voor het eerst Gilbert Favre, een jonge Zwitser en later muzikant, die voor
antropologisch onderzoek in Latijns-Amerika terecht was gekomen.
Na onenigheid
met de onderzoeksleider ging hij zijn eigen weg op het continent.
Toen hij hoorde dat Violeta Parra onderzoek
deed naar muziek van het volk ging hij haar in Chili opzoeken.
Vijf jaar duurde deze passionele liefde.
En- zoals vaak met Grote Liefdes- ging dat met
vallen en opstaan.
Parra woonde een paar jaar met Favre in Genève
van waaruit ze in Frankrijk en Zwitserland optrad.
Ze trok nadien met hem naar Bolivia.
Zij had
in 1965 in Santiago een braakliggend stuk grond in de wijk La Reina toegewezen
gekregen om een eigen zangtent op te richten.
In deze ‘La Carpa de La Reina’ kregen ook veel
jonge muzikanten een kans.
Grote kansen, groot geluk.
Een grote liefde.
Maar ook: diepe dalen.
Voor Violeta leek het een wetmatigheid dat
liefdes worden geboren, een tijd voortleven en dan sterven.
Aan de turbulente relatie met Favre kwam een einde in 1965.
Maar deze breuk heeft ze niet kunnen verwerken.
In 1966 nam ze haar laatste album op, Las
Últimas Composiciones, met daarop het lied Gracias a la Vida (que me ha dado
tanto).
Letterlijk vertaald; ‘Bedankt voor het leven dat me zo veel heeft
gegeven’.
Het leek de ultieme maar wrange dankbetuiging
van een vrouw die niet meer verder kon.
Want op 5 februari 1967 schoot ze zich in haar eigen
Carpa een kogel door het hoofd.
De verbroken relatie met haar grote liefde,
Gilbert Favre, was hier debet aan.
Nadat hij van haar dood had vernomen, schreef
de Argentijnse dichter en zanger
Atahualpa Yupanqui : “Violeta had veelkleurige vogels in haar hoofd. Om ze te
bevrijden heeft ze een gaatje geboord.Maar ze schoot er ook haar leven bij in.”
Que dolor.
Reacties
Een reactie posten