Doorgaan naar hoofdcontent

Grillaas in de Apenheul.

De Apenheul was gezellig druk.
Vlak na de ingang waren er meer loslopende doodshoofdaapjes dan mensen.
Na een mooie ochtendwandeling door het bos, het op de arm nemen van een schattige maar sterk riekende doodshoofd-aap en het verorberen van de lunch, was het tijd voor de gorilla’s.
We waren net op tijd.
Beneden aan de overvolle tribune, vlak voor de gracht die mens van aap onderscheiden moest, stonden twee verzorgsters.
Gekleed in een Apenheulgroen-shirt, en uitgerust met een headset zodat elk woord luid en duidelijk hoorbaar was zelfs bovenin, vertelden zij over de groep apen  die gewillig plaats had genomen tegenover de tribune voor dit dagelijks terugkerende ritueel.
Voedertijd was het.
En  gelukkig konden beide verzorgsters uitstekend multi-tasken.
Zo kon de een uitleg geven, grapjes maken en fruit en groente gooien over de gracht richting gorillas.
Terwijl de ander vergeefs met de afstandsbediening poogde het verhaal van de een gelijk te laten lopen met een filmpje dat vertoond werd op een digitaal scherm.
Daarnaast kon ook zij tegelijkertijd wortels, mandarijnen en courgettes laag over het water richting apen scheren.
Het was een heel spektakel.
Van bovenaf de tribune kon je alles heel goed zien.
En vooral horen.
De dames hadden het geluid van hun microfoons zo afgesteld dat in het nabijgelegen avonturenpark Julianatoren uitstekend te horen was hoe het fokprogramma bij de gorilla’s was verlopen.
Daarnaast was de meest kordate van de twee erg gesteld op haar eigen stemgeluid.
In een niet aflatende stroom woorden, uitgesproken met een plat-Oost Veluws accent, vertelde zij haar gehoor over  de ‘grooote groep grillaas die u hier voor u ziet’.
We keken elkaar aan.
En we keken weer voor ons.
Naar de grillaas.
Die deden hun ding.
‘Kijk, nou is die grilla aarnd  anders gaan zitten dan kan ‘ie die andere achteren doen. Soms gaat ie Ć“k wal andersom liggen, kijk maar dat doeddie nu! En onze grootste grilla, dat is grilla Jaambooh. Dat is die  grote’.
Ze gooide een mandarijn naar een gigantische aap van Bokito-achtige proporties.
 Jambo liet deze snack ongeĆÆnteresseerd aan zich voorbij gaan.
‘Jaambooh doe vandaag een bietje hennig an!’ knalde het Apeldoorns commentaar vanaf de gracht omhoog langs de betonnen wanden van de tribune.
Beide verzorgsters konden er smakelijk om lachen.
Na de exotische dieren hun fruithap te hebben zien eten waarbij het oorverdovende Apeldoorns ons als mitrailleurvuur om de horen had geknald, vertrokken we weer.
Mijn oren tuitten.
Even dacht ik dat ik een hartelijk en keihard ‘tƶt kiekes!’ door de microfoon hoorde.
Maar het kan ook gewoon het terugploppen van mijn trommelvliezen zijn geweest.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Cantat, Rady, Trintignant.

    Waar was jij de avond van 26 juli 2003? Ik weet waar ik was. Ik vierde mijn verjaardag op De Parade in Utrecht, met mijn vrienden. En precies negentien dagen daarna zou ik degene ontmoeten die bijna mijn ondergang werd. Die tot tweemaal toe plotseling en razendsnel zijn handen om mijn keel zou zetten in een poging om me dood te knijpen. Op momenten dat ik het niet met hem eens was. En hem dat had laten weten. Ik weet ook waar de Franse actrice   Marie Trintignant was, die avond.  Op 26 juli 2003 was ze voor filmopnamen in de Litouwse stad Vilnius. De man met wie ze een affaire had aangeknoopt was bij haar. Bertrand Cantat was de frontman van de populaire Franse band   Noir DĆ©sir.  Getrouwd met de moeder van zijn twee kinderen, Krisztina Rady, was hij maanden daarvoor een affaire begonnen met de eveneens al getrouwde Trintignant. Hun affaire ging gepaard met ups en downs. Er waren ruzies. Er was de voortdurende zuigende aanwezig...

Duw het.

  Elke keer als ik die clip zie, sta ik denkbeeldig onmiddellijk in die geweldige discotheek onder het Stadhuis in Utrecht. Het is het begin van de jaren negentig. En Salt-N-Pepa hebben het nummer ‘Tramp’ uitgebracht, enkele jaren ervoor. De hiphopgroep, die uit drie meiden bestaat, krijgt echter wereldwijd succes met de B-kant van 'Tramp’. Deze hit ‘Push it’ is een van de eerste hiphopbeats die ik in Fellini hoorde. In die nachtclub waren veel eerste keren voor mij. Niet alleen werd er op donderdagavonden geweldige salsa- en latinmuziek gedraaid. Ook hoorde ik er de definitieve overgang van disco, soul en funk naar hip hop. En later naar electrobeats als trance en hard-bop, vervolgens ten slotte naar house.  Deze jaren, zo  bleek later, waren een snijpunt in de tijd waarin mode en muziek definitief veranderden. Drie avonden per week was ik in Fellini te vinden. Soms met een grote groep vrienden, soms met vriendinnen, bij gelegenheid alleen. Net als nu was ik ...

Dodenherdenking

    Onder een wolkenhemel waar de avondzon doorheen piepte terwijl het soms zachtjes motregende, was daar de Dodenherdenking. In het Walkart-park speelde het Koninklijk Zeister Harmonie Muziekgezelschap prachtige koralen. De burgemeester sprak een menigte mensen toe. Er waren jongeren die samen stonden. Gezinnen of moeders met grote en kleine kinderen. Ouderen, sommigen zeer slecht ter been die onder de grote kastanjes stilstonden. Boven alle hoofden was het enige geluid dat hoorbaar was in de diepe stilte, het gekwetter van de levendige groep knalgroene papegaaien. Die tussen de ruisende kruinen van de bomen hoog in de lucht dansten. Na de diepe, lange stilte werden kransen gelegd bij het Monument Voor De Gevallen.   Waarna de tocht ging naar het Joods Monument met daarop de 153 namen van Joodse Zeistenaren die omkwamen als gevolg van de Holocaust. De kranslegging eindigde bij het IndiĆ« Monument, daar geplaatst...