Doorgaan naar hoofdcontent

Echec


 

 




Je leugens liggen nu op straat. Als de zon schijnt, worden ze hel verlicht. Regent het, dan worden ze slijmerig, als mos of alg.
Niet alleen ik hoorde je leugens opnieuw. Hij hoorde het ook.

Toch schaamde je je nergens voor.
Geen enkele vraag heb je beantwoord.
Geen enkele.
Noch die van hem, noch die van mij.

Je haalde letterlijk steeds je schouders op en liet drie zinnen rouleren:

-daar heb ik al een keer iets over gezegd

-ik heb geen zin om erover te praten

-daar weet ik niets meer van.

De armzalige munitie van een leugenaar.
Die een schot hagel lost. Maar geen doel treft.

Toen ik je lang aankeek, deed je er alles aan om mijn blik te ontwijken.
Je nam slok na slok van je als stevig houvast meegebrachte fles water.
Dorst had je niet.
Grip had je nodig.
Op jouw glibberige pad dat onvermijdelijk naar beneden leidde. Tegen al je verwachtingen in. Tegen al je duistere verachting in.

Je waterfles was je schraag.
Hij hielp je niet. Want onder mijn aanhoudend proberen je blik te vangen, won je woede het van je vermeende fatsoen.
Je beet me iets toe, met een opnieuw zoals altijd tot streep vertrokken mond. Ik reageerde niet. Je keek weg.
Als steeds.

Maar je leugens lagen daar. Terwijl je op verzoek gekomen was om -net als ik- te kijken hoe het verder zou moeten.
Niets heb je tegen hem gezegd, dat wees op een stap voorwaarts.
Je deed exact hetzelfde als de afgelopen drie jaar.
Die drie zinnen laten rouleren en met de vinger naar mij wijzen. Vragen onbeantwoord latend maar wel wedervragen stellend. Doorspekt met leugens en andere smerigheid die niet verder konden afstaan van de werkelijkheid.

Ik zag je zitten.
Je gezicht urenlang vertrokken in een grimas. Een maskerade die je perfide innerlijk verbergen moet.
Ik zeg je dat het niet gelukt is.
Ik wist al wie je was. Ik zag het nooit eerder zo duidelijk. En hij zag het nu ook.
Want je hebt je versproken.

Eén leugen werd je teveel en deze slip of the tongue legde de  laster over mij bloot tegen mijn kind. Smaad, die je drie jaar volhield. Tegen mijn kind en iedereen die het maar horen wilde. Kennissen. Vrienden. Zelfs de familie.

Drie jaar waarin dit kind waartegen je persisterend  loog, cadeautjes moet ophalen bij je. Dan gesprekjes met je voert. Over je nieuwe auto. En over jouw nieuwe baan.

Vergis je niet.

Trouweloosheid verliest het van eerlijkheid.
Valsheid van oprechtheid. Haat van liefde.

Ik weet wie je bent
Je leugens liggen op straat.

Als de zon schijnt, lichten ze op als koude bliksem. Regent het, dan klonteren ze samen tot een dikke brij.
Alles is zichtbaar.
Niets meer verborgen.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Cantat, Rady, Trintignant.

    Waar was jij de avond van 26 juli 2003? Ik weet waar ik was. Ik vierde mijn verjaardag op De Parade in Utrecht, met mijn vrienden. En precies negentien dagen daarna zou ik degene ontmoeten die bijna mijn ondergang werd. Die tot tweemaal toe plotseling en razendsnel zijn handen om mijn keel zou zetten in een poging om me dood te knijpen. Op momenten dat ik het niet met hem eens was. En hem dat had laten weten. Ik weet ook waar de Franse actrice   Marie Trintignant was, die avond.  Op 26 juli 2003 was ze voor filmopnamen in de Litouwse stad Vilnius. De man met wie ze een affaire had aangeknoopt was bij haar. Bertrand Cantat was de frontman van de populaire Franse band   Noir Désir.  Getrouwd met de moeder van zijn twee kinderen, Krisztina Rady, was hij maanden daarvoor een affaire begonnen met de eveneens al getrouwde Trintignant. Hun affaire ging gepaard met ups en downs. Er waren ruzies. Er was de voortdurende zuigende aanwezig...

Duw het.

  Elke keer als ik die clip zie, sta ik denkbeeldig onmiddellijk in die geweldige discotheek onder het Stadhuis in Utrecht. Het is het begin van de jaren negentig. En Salt-N-Pepa hebben het nummer ‘Tramp’ uitgebracht, enkele jaren ervoor. De hiphopgroep, die uit drie meiden bestaat, krijgt echter wereldwijd succes met de B-kant van 'Tramp’. Deze hit ‘Push it’ is een van de eerste hiphopbeats die ik in Fellini hoorde. In die nachtclub waren veel eerste keren voor mij. Niet alleen werd er op donderdagavonden geweldige salsa- en latinmuziek gedraaid. Ook hoorde ik er de definitieve overgang van disco, soul en funk naar hip hop. En later naar electrobeats als trance en hard-bop, vervolgens ten slotte naar house.  Deze jaren, zo  bleek later, waren een snijpunt in de tijd waarin mode en muziek definitief veranderden. Drie avonden per week was ik in Fellini te vinden. Soms met een grote groep vrienden, soms met vriendinnen, bij gelegenheid alleen. Net als nu was ik ...

Dodenherdenking

    Onder een wolkenhemel waar de avondzon doorheen piepte terwijl het soms zachtjes motregende, was daar de Dodenherdenking. In het Walkart-park speelde het Koninklijk Zeister Harmonie Muziekgezelschap prachtige koralen. De burgemeester sprak een menigte mensen toe. Er waren jongeren die samen stonden. Gezinnen of moeders met grote en kleine kinderen. Ouderen, sommigen zeer slecht ter been die onder de grote kastanjes stilstonden. Boven alle hoofden was het enige geluid dat hoorbaar was in de diepe stilte, het gekwetter van de levendige groep knalgroene papegaaien. Die tussen de ruisende kruinen van de bomen hoog in de lucht dansten. Na de diepe, lange stilte werden kransen gelegd bij het Monument Voor De Gevallen.   Waarna de tocht ging naar het Joods Monument met daarop de 153 namen van Joodse Zeistenaren die omkwamen als gevolg van de Holocaust. De kranslegging eindigde bij het Indië Monument, daar geplaatst...