Doorgaan naar hoofdcontent

De Letters van Utrecht



Mijn goede vriend H. wordt niet meer beter.
Het duurt niet lang meer, of hij zal er niet meer zijn.
Een onmogelijke gedachte die soms wordt ingehaald door de werkelijkheid waarin de feiten laten zien dat  langer leven gewoonweg niet meer kan.
Drie dagen geleden was H. jarig.
Het was de vraag of hij zijn verjaardag zou halen.
Dat deed hij.
Zijn vrouw eerde hun leven  samen door  de dag na zijn verjaardag een steen te leggen.
Langs de gracht in Utrecht.
Via ‘De Letters Van Utrecht’, een letterlijk en figuurlijk poëtisch project.
Iedere zaterdag houwt een steenhouwer tussen één en twee uur ’s middags ter plekke één letter.
Nooit wordt er een zaterdag overgeslagen.
Soms hakt de houwer in de brandende zon, soms in de stromende regen.
Andere keren, zoals afgelopen zaterdag, in een snijdende januariwind.
Elke letter vormt een nieuw onderdeel van een woord.
En al die woorden vormen samen een gedicht.
1046 letters liggen er al langs de Oudegracht in Utrecht.
Zij vormen inmiddels een aantal lopende regels van een mogelijk oneindig gedicht.
Sinds zaterdag ligt de 1047’e letter.
De letter N.
Neergelegd door de steenhouwer in opdracht van mijn vriendin.
Voor H.
Dat toeval niet bestaat bleek die dag.
Waar de regen de dag ervoor haast onophoudelijk met bakken uit de lucht was komen vallen, was de lucht boven Utrecht die zaterdag stralend blauw.
Door de loop en lengte van het gedicht en de dag van plaatsing wees het lot uit dat deze nieuwste letter  geplaatst zou worden voor café De Morgenster aan de Oudegracht.
Een naam van betekenis, want Morgenster is een andere naam voor Venus, de Romeinse Godin van de Liefde.
In een ander café in Utrecht was meer dan twintig jaar geleden hun liefde ontbrand.
Bovendien vormde deze N de laatste letter van het woord ‘bevroren’ waarmee de symboliek van de geplaatste steen( een onverwoestbaar stuk grond met voor altijd daarin gegraveerde tekens) werd benadrukt.
De steenhouwer haalde de steen uit de straat en hakte er in een dik half uur een prachtige letter uit.
Daarna graveerde hij er het cijfer 1047 bij.
Mijn vriendin, tot slot, tekende en schreef haar persoonlijke boodschap aan H. in de zijkant van de steen en freesde deze zelf uit.
Daarna plaatste de houwer de steen terug.
Voor altijd verankerd in de grond.
Bevroren in de tijd.
Voor nu en na alles wat nog komen moet, tot in de eeuwigheid.
Ik maakte foto’s van haar op die beladen dag.
Een krachtige vrouw, die op het einde brak bij het neerleggen van die letter in de koude grond.
Er is geen troost voor zo’n naderend verlies.
Maar het schrijven van letters in eeuwige inkt op een arm, of uitgehakt in de straten van Utrecht, is een symbolische daad van verzet tegen het verstrijken van de onbarmhartige tijd.
Liefde is er altijd.
Liefde is voor altijd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Cantat, Rady, Trintignant.

    Waar was jij de avond van 26 juli 2003? Ik weet waar ik was. Ik vierde mijn verjaardag op De Parade in Utrecht, met mijn vrienden. En precies negentien dagen daarna zou ik degene ontmoeten die bijna mijn ondergang werd. Die tot tweemaal toe plotseling en razendsnel zijn handen om mijn keel zou zetten in een poging om me dood te knijpen. Op momenten dat ik het niet met hem eens was. En hem dat had laten weten. Ik weet ook waar de Franse actrice   Marie Trintignant was, die avond.  Op 26 juli 2003 was ze voor filmopnamen in de Litouwse stad Vilnius. De man met wie ze een affaire had aangeknoopt was bij haar. Bertrand Cantat was de frontman van de populaire Franse band   Noir Désir.  Getrouwd met de moeder van zijn twee kinderen, Krisztina Rady, was hij maanden daarvoor een affaire begonnen met de eveneens al getrouwde Trintignant. Hun affaire ging gepaard met ups en downs. Er waren ruzies. Er was de voortdurende zuigende aanwezig...

Duw het.

  Elke keer als ik die clip zie, sta ik denkbeeldig onmiddellijk in die geweldige discotheek onder het Stadhuis in Utrecht. Het is het begin van de jaren negentig. En Salt-N-Pepa hebben het nummer ‘Tramp’ uitgebracht, enkele jaren ervoor. De hiphopgroep, die uit drie meiden bestaat, krijgt echter wereldwijd succes met de B-kant van 'Tramp’. Deze hit ‘Push it’ is een van de eerste hiphopbeats die ik in Fellini hoorde. In die nachtclub waren veel eerste keren voor mij. Niet alleen werd er op donderdagavonden geweldige salsa- en latinmuziek gedraaid. Ook hoorde ik er de definitieve overgang van disco, soul en funk naar hip hop. En later naar electrobeats als trance en hard-bop, vervolgens ten slotte naar house.  Deze jaren, zo  bleek later, waren een snijpunt in de tijd waarin mode en muziek definitief veranderden. Drie avonden per week was ik in Fellini te vinden. Soms met een grote groep vrienden, soms met vriendinnen, bij gelegenheid alleen. Net als nu was ik ...

Dodenherdenking

    Onder een wolkenhemel waar de avondzon doorheen piepte terwijl het soms zachtjes motregende, was daar de Dodenherdenking. In het Walkart-park speelde het Koninklijk Zeister Harmonie Muziekgezelschap prachtige koralen. De burgemeester sprak een menigte mensen toe. Er waren jongeren die samen stonden. Gezinnen of moeders met grote en kleine kinderen. Ouderen, sommigen zeer slecht ter been die onder de grote kastanjes stilstonden. Boven alle hoofden was het enige geluid dat hoorbaar was in de diepe stilte, het gekwetter van de levendige groep knalgroene papegaaien. Die tussen de ruisende kruinen van de bomen hoog in de lucht dansten. Na de diepe, lange stilte werden kransen gelegd bij het Monument Voor De Gevallen.   Waarna de tocht ging naar het Joods Monument met daarop de 153 namen van Joodse Zeistenaren die omkwamen als gevolg van de Holocaust. De kranslegging eindigde bij het Indië Monument, daar geplaatst...