Doorgaan naar hoofdcontent

Spy Boy.

(fictie, geschreven in 2003)

Ik lag op mijn rug op de vloer.
Een intense vermoeidheid kroop als pijn vanuit mijn ruggenmerg omhoog.
Ik wenste mezelf overal, behalve hier. Er zou een nacht volgen.En daarna nog een nacht.

Soms zou je wensen dat je op bepaalde punten in je leven de beschikking had  over een spion. Een wegvoorbereider. Een Spy Boy, die bij het hete vuur de wacht houdt. Een kleine verkenner die alles wat voor je ligt zorgvuldig onderzoekt.
Zo’n spion die degene met wie je de kroeg ingaat en waar je later mee op de vuist zult gaan, voor je aanwijst.
‘Deze’, zal Spy Boy zeggen terwijl hij zonder op te vallen op een onooglijk en oninteressant figuur aan de bar wijst. ’Deze is voor jou’, zegt Spy Boy.’Neem hém. Niet aarzelen: doe het’. En je doet het. En Spy Boy zal het bij het echte eind hebben, Iedere keer weer.

God heeft zijn genade aan anderen gegeven. Niet aan mij. Als het om de liefde gaat is mij de onverdeelde aandacht van het hellenrijk ten deel gevallen. Lang geleden al. En ik heb niet aflatend geloofd in boetedoen. Zonder Spy Boy in de buurt heb ik veel tijd verdaan met het brengen van zoenoffers om datgene waarin ik geloofde gunstig te stemmen.

Maar ik begin ervan doordrongen te raken dat boetedoen zinloos is. Ik geloof niet dat bestaat waar ik naar zoek. En toch is het niet zo veel waar ik om vraag. Waarover ik zo hard heb nagedacht. Waarvoor ik in kerken heb gezeten, in doodse stilte luisterend naar mijn oorverdovende zelf.


Wat ik zoek moet bestaan. Daar ben ik van overtuigd. Sterker nog; ik ben er één keer in mijn leven heel dichtbij geweest.Zonder verkenner, nachtlicht of sporenonderzoek, zonder onzichtbare Spy Boy is er bijna iemand bij me gebleven.
En nu het voorbij is, heb ik er niet zoveel over te zeggen.


Behalve dat op de plekken waar het eerst licht was, plotseling vuile schemering heerst. En dat het daardoor moeilijk is een hand voor ogen te zien.En ook kan ik je zegen dat de schemering niet van mij afkomstig is. Correctie; dat ook dit keer de schemering niet van mij afkomstig is.

Je kunt je er iets bij afvragen.Wat mijn aandeel is in die verhouding licht en donker. Ik bedoel; ik ben degene die kiest. Het moet dus de duisternis zijn die me aantrekt. En niet het licht.

En toch heb ik lang in het licht geloofd. Heel lang. Zelfs toen ik op die vloer lag en het net was of een vrachtwagen langzaam over me heen reed en het sap, het bloed, het leven uit mijn ruggenmerg kneep. Zelfs toen kon ik het niet geloven. Dat de nacht opnieuw en onverwacht gevallen was.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Cantat, Rady, Trintignant.

    Waar was jij de avond van 26 juli 2003? Ik weet waar ik was. Ik vierde mijn verjaardag op De Parade in Utrecht, met mijn vrienden. En precies negentien dagen daarna zou ik degene ontmoeten die bijna mijn ondergang werd. Die tot tweemaal toe plotseling en razendsnel zijn handen om mijn keel zou zetten in een poging om me dood te knijpen. Op momenten dat ik het niet met hem eens was. En hem dat had laten weten. Ik weet ook waar de Franse actrice   Marie Trintignant was, die avond.  Op 26 juli 2003 was ze voor filmopnamen in de Litouwse stad Vilnius. De man met wie ze een affaire had aangeknoopt was bij haar. Bertrand Cantat was de frontman van de populaire Franse band   Noir Désir.  Getrouwd met de moeder van zijn twee kinderen, Krisztina Rady, was hij maanden daarvoor een affaire begonnen met de eveneens al getrouwde Trintignant. Hun affaire ging gepaard met ups en downs. Er waren ruzies. Er was de voortdurende zuigende aanwezig...

Duw het.

  Elke keer als ik die clip zie, sta ik denkbeeldig onmiddellijk in die geweldige discotheek onder het Stadhuis in Utrecht. Het is het begin van de jaren negentig. En Salt-N-Pepa hebben het nummer ‘Tramp’ uitgebracht, enkele jaren ervoor. De hiphopgroep, die uit drie meiden bestaat, krijgt echter wereldwijd succes met de B-kant van 'Tramp’. Deze hit ‘Push it’ is een van de eerste hiphopbeats die ik in Fellini hoorde. In die nachtclub waren veel eerste keren voor mij. Niet alleen werd er op donderdagavonden geweldige salsa- en latinmuziek gedraaid. Ook hoorde ik er de definitieve overgang van disco, soul en funk naar hip hop. En later naar electrobeats als trance en hard-bop, vervolgens ten slotte naar house.  Deze jaren, zo  bleek later, waren een snijpunt in de tijd waarin mode en muziek definitief veranderden. Drie avonden per week was ik in Fellini te vinden. Soms met een grote groep vrienden, soms met vriendinnen, bij gelegenheid alleen. Net als nu was ik ...

Dodenherdenking

    Onder een wolkenhemel waar de avondzon doorheen piepte terwijl het soms zachtjes motregende, was daar de Dodenherdenking. In het Walkart-park speelde het Koninklijk Zeister Harmonie Muziekgezelschap prachtige koralen. De burgemeester sprak een menigte mensen toe. Er waren jongeren die samen stonden. Gezinnen of moeders met grote en kleine kinderen. Ouderen, sommigen zeer slecht ter been die onder de grote kastanjes stilstonden. Boven alle hoofden was het enige geluid dat hoorbaar was in de diepe stilte, het gekwetter van de levendige groep knalgroene papegaaien. Die tussen de ruisende kruinen van de bomen hoog in de lucht dansten. Na de diepe, lange stilte werden kransen gelegd bij het Monument Voor De Gevallen.   Waarna de tocht ging naar het Joods Monument met daarop de 153 namen van Joodse Zeistenaren die omkwamen als gevolg van de Holocaust. De kranslegging eindigde bij het Indië Monument, daar geplaatst...