Doorgaan naar hoofdcontent

Chin.Rest.Azie


 

Aan alles komt een eind. 

Zo bewijst de geschiedenis van Chinees restaurant Azie in Zeist. 

In de volksmond ‘het spookhuis’ genoemd. En daarvan is geen woord gelogen.

Op Hemelvaartsdag vandaag waaide een vochtige maar warme wind rond de verwaarloosde gevel van dit pand, dat sinds 2016 leeg staat. 

Duiven vlogen in en uit door de openstaande ramen in de gevel onder het dak.   

En boven wat eens de ingang was van een bloeiend restaurant, hadden de luchtratten nu een ingang gemaakt. 

Onder de in pagode-stijl weergegeven overkapping waren de vogels zo vaak in en uit gevlogen, dat en deel ervan naar beneden hing. 'Azie' was allang geen Chinees restaurant meer. Maar een enorme volière voor tientallen vogels.

Als je door de ramen tuurde zag je de blauw-wit gestipte vloerbedekking, de lambrisering en achterin de bar met de diamant-vormige spiegel. 

Een rode Chinese lantaarn hing bloedeloos aan het plafond. 

Op glazen panelen die voorheen de tafels van elkaar scheidden, zwommen nog steeds de ingefreesde koi-karpers. Ze gingen nergens heen.

Terug stappend keek je in de rij grijnzende, jade-kleurige 

fu-dogs die vanaf de pagode-gevel het fort bewaakten. 

En als je naar beneden keek, lag aan je voeten het bewijs van al het verval en verderf dat zo imposant tussen twee nagelnieuwe appartementencomplexen al deze jaren wrokkig persisteerde. 

Want daar, voor de ingang van het spookhuis, lag het lang vergane karkas van een jong duifje wiens eerste vlucht geëindigd was in een te pletter slaan op de laag duivenstront op de stoep.

Het kleine skelet lichtte gelig op tussen de vergane resten van zijn ingewanden.

Omwonenden klagen over de stank en de overlast van ongedierte.  

Vastgoedontwikkelaars hebben na de kerstdagen vorig jaar een omgevingsvergunning aangevraagd bij de gemeente. Op de plek van het restaurant aan de statige laan willen zij huurwoningen bouwen. 

En hoewel ik niet zou willen wonen naast een door duiven gekraakt vervallen krot, is het elke keer opnieuw een fascinerend beeld. 

Dat eens zo exotisch uitgedoste pand, als was het een tempel, op een van de beste locaties van het dorp. 

Nu een toonbeeld van wat de tijd doet met mensen, gebouwen, dieren die uit het nest vallen en doodslaan, nog voor hun eerste vlucht een feit is. 

Alles gaat voorbij. 

Zelfs dit spookhuis is binnenkort waarschijnlijk een herinnering. En op de plek waar het stond, zal een appartementencomplex verrijzen. 

Smalle woninkjes, met uitzicht op een blinde muur. 

Donker vanwege de steeg ernaast. 

En van het kleine vogeltje dat al zo lang ligt dood te zijn, heeft niemand dan nog weet.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Cantat, Rady, Trintignant.

    Waar was jij de avond van 26 juli 2003? Ik weet waar ik was. Ik vierde mijn verjaardag op De Parade in Utrecht, met mijn vrienden. En precies negentien dagen daarna zou ik degene ontmoeten die bijna mijn ondergang werd. Die tot tweemaal toe plotseling en razendsnel zijn handen om mijn keel zou zetten in een poging om me dood te knijpen. Op momenten dat ik het niet met hem eens was. En hem dat had laten weten. Ik weet ook waar de Franse actrice   Marie Trintignant was, die avond.  Op 26 juli 2003 was ze voor filmopnamen in de Litouwse stad Vilnius. De man met wie ze een affaire had aangeknoopt was bij haar. Bertrand Cantat was de frontman van de populaire Franse band   Noir Désir.  Getrouwd met de moeder van zijn twee kinderen, Krisztina Rady, was hij maanden daarvoor een affaire begonnen met de eveneens al getrouwde Trintignant. Hun affaire ging gepaard met ups en downs. Er waren ruzies. Er was de voortdurende zuigende aanwezig...

Duw het.

  Elke keer als ik die clip zie, sta ik denkbeeldig onmiddellijk in die geweldige discotheek onder het Stadhuis in Utrecht. Het is het begin van de jaren negentig. En Salt-N-Pepa hebben het nummer ‘Tramp’ uitgebracht, enkele jaren ervoor. De hiphopgroep, die uit drie meiden bestaat, krijgt echter wereldwijd succes met de B-kant van 'Tramp’. Deze hit ‘Push it’ is een van de eerste hiphopbeats die ik in Fellini hoorde. In die nachtclub waren veel eerste keren voor mij. Niet alleen werd er op donderdagavonden geweldige salsa- en latinmuziek gedraaid. Ook hoorde ik er de definitieve overgang van disco, soul en funk naar hip hop. En later naar electrobeats als trance en hard-bop, vervolgens ten slotte naar house.  Deze jaren, zo  bleek later, waren een snijpunt in de tijd waarin mode en muziek definitief veranderden. Drie avonden per week was ik in Fellini te vinden. Soms met een grote groep vrienden, soms met vriendinnen, bij gelegenheid alleen. Net als nu was ik ...

Dodenherdenking

    Onder een wolkenhemel waar de avondzon doorheen piepte terwijl het soms zachtjes motregende, was daar de Dodenherdenking. In het Walkart-park speelde het Koninklijk Zeister Harmonie Muziekgezelschap prachtige koralen. De burgemeester sprak een menigte mensen toe. Er waren jongeren die samen stonden. Gezinnen of moeders met grote en kleine kinderen. Ouderen, sommigen zeer slecht ter been die onder de grote kastanjes stilstonden. Boven alle hoofden was het enige geluid dat hoorbaar was in de diepe stilte, het gekwetter van de levendige groep knalgroene papegaaien. Die tussen de ruisende kruinen van de bomen hoog in de lucht dansten. Na de diepe, lange stilte werden kransen gelegd bij het Monument Voor De Gevallen.   Waarna de tocht ging naar het Joods Monument met daarop de 153 namen van Joodse Zeistenaren die omkwamen als gevolg van de Holocaust. De kranslegging eindigde bij het Indië Monument, daar geplaatst...