Doorgaan naar hoofdcontent

Liegen.

 

Alles kwam uit. En als een puzzelstuk vielen al die vreemde dagen op hun plek. De dagen van door het huis schuiven, de ogen neergeslagen. De schouders gekromd. Het niet willen praten. Het zich terugtrekken. Het doordringende zwijgen. De boosheid. Het afwijzen. De afkeer.
Nu liggen de leugens op tafel. En volgen consequenties.
Liegen lijkt onschuldig.
Maar wie dieper kijkt, ziet hoe destructief liegen werkelijk kan zijn. Het is meer dan een verbuiging van de waarheid. Het is een poging om de wereld naar je hand te zetten. Vaak gebeurt dat onbewust, vanuit de drang om je veilig te voelen, om controle te houden.
Veel leugens komen voort uit een diepgewortelde angst. Angst voor afwijzing, verlies, teleurstelling. Een gezonde dosis angst is normaal en soms zelfs levensreddend — zoals angst voor gevaar of onveiligheid. Maar als angst en onzekerheid de overhand nemen, raken we verwijderd van wie we werkelijk zijn. Dan begin je te twijfelen aan je waarde, aan je capaciteiten, aan jouw plek in de wereld. Om die innerlijke kwetsbaarheid niet te hoeven voelen, vermijden we de confrontatie.
Maar het vermijden van eerlijkheid komt met een prijs.
In plaats van  te beschermen, bouw je  juist afstand. Je raakt vervreemd van de mensen die je het meest dierbaar zijn: kind, moeder, vriend.
Ik kan het weten. Want gelogen is er veel, vaak en omstandig in mijn leven.
En nu dus opnieuw.
Op het gevaarlijke af.
Op het afstotelijke, liefdeloze, harde en gemaskerde af.
Zoals altijd was ik degene die de waarheid opdiende: heet, wit, hard.
De confrontatie was niet mals.
Maar liegen is een sluipmoordenaar van verbinding.
Leugens bouwen muren. Niet van steen, maar van wantrouwen. Ze creëren een onzichtbare kloof tussen mensen die eigenlijk veel van elkaar houden.
Een moeder die haar kind niet meer begrijpt. Of herkent.
Vrienden die zich van elkaar verwijderen zonder precies te weten waarom.
Wat een hoge prijs voor iets wat ooit bedoeld was als zelfbescherming.
Eerlijkheid vraagt moed. Want liefde betekent niet dat je altijd aardig doet — liefde betekent dat je oprecht bent.
Met respect, met gevoel, met wijsheid.
Eerlijkheid maakt niet kapot, als het gedragen wordt door liefde.
Liegen is wat liefde stukmaakt.
En leugens maken een eenzame plek. Een plaats waar geen echte verbinding meer mogelijk is.
Liegen creëert een masker. Is een bij voorbaat mislukte poging om iets aan jezelf of je leven niet onder ogen te hoeven zien.

De waarheid is soms pijnlijk. Maar ze is ook bevrijdend.
Ze opent je hart. Herstelt relaties.
Brengt je terug bij jezelf. De waarheid maakt vrij.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Cantat, Rady, Trintignant.

    Waar was jij de avond van 26 juli 2003? Ik weet waar ik was. Ik vierde mijn verjaardag op De Parade in Utrecht, met mijn vrienden. En precies negentien dagen daarna zou ik degene ontmoeten die bijna mijn ondergang werd. Die tot tweemaal toe plotseling en razendsnel zijn handen om mijn keel zou zetten in een poging om me dood te knijpen. Op momenten dat ik het niet met hem eens was. En hem dat had laten weten. Ik weet ook waar de Franse actrice   Marie Trintignant was, die avond.  Op 26 juli 2003 was ze voor filmopnamen in de Litouwse stad Vilnius. De man met wie ze een affaire had aangeknoopt was bij haar. Bertrand Cantat was de frontman van de populaire Franse band   Noir Désir.  Getrouwd met de moeder van zijn twee kinderen, Krisztina Rady, was hij maanden daarvoor een affaire begonnen met de eveneens al getrouwde Trintignant. Hun affaire ging gepaard met ups en downs. Er waren ruzies. Er was de voortdurende zuigende aanwezig...

Duw het.

  Elke keer als ik die clip zie, sta ik denkbeeldig onmiddellijk in die geweldige discotheek onder het Stadhuis in Utrecht. Het is het begin van de jaren negentig. En Salt-N-Pepa hebben het nummer ‘Tramp’ uitgebracht, enkele jaren ervoor. De hiphopgroep, die uit drie meiden bestaat, krijgt echter wereldwijd succes met de B-kant van 'Tramp’. Deze hit ‘Push it’ is een van de eerste hiphopbeats die ik in Fellini hoorde. In die nachtclub waren veel eerste keren voor mij. Niet alleen werd er op donderdagavonden geweldige salsa- en latinmuziek gedraaid. Ook hoorde ik er de definitieve overgang van disco, soul en funk naar hip hop. En later naar electrobeats als trance en hard-bop, vervolgens ten slotte naar house.  Deze jaren, zo  bleek later, waren een snijpunt in de tijd waarin mode en muziek definitief veranderden. Drie avonden per week was ik in Fellini te vinden. Soms met een grote groep vrienden, soms met vriendinnen, bij gelegenheid alleen. Net als nu was ik ...

Dodenherdenking

    Onder een wolkenhemel waar de avondzon doorheen piepte terwijl het soms zachtjes motregende, was daar de Dodenherdenking. In het Walkart-park speelde het Koninklijk Zeister Harmonie Muziekgezelschap prachtige koralen. De burgemeester sprak een menigte mensen toe. Er waren jongeren die samen stonden. Gezinnen of moeders met grote en kleine kinderen. Ouderen, sommigen zeer slecht ter been die onder de grote kastanjes stilstonden. Boven alle hoofden was het enige geluid dat hoorbaar was in de diepe stilte, het gekwetter van de levendige groep knalgroene papegaaien. Die tussen de ruisende kruinen van de bomen hoog in de lucht dansten. Na de diepe, lange stilte werden kransen gelegd bij het Monument Voor De Gevallen.   Waarna de tocht ging naar het Joods Monument met daarop de 153 namen van Joodse Zeistenaren die omkwamen als gevolg van de Holocaust. De kranslegging eindigde bij het Indië Monument, daar geplaatst...