Doorgaan naar hoofdcontent

Miskoop.

Ze hadden er duidelijk helemaal geen zin in.
De twee vrouwen die in de hoofdstad van Midden Nederland op de kop van de Springweg in de hippe kinderkledingwinkel de clientèle in ogenschouw namen.
In de volgestouwde, wat duistere winkel vol met ‘de tofste kinderkledingmerken’, waarvan de prijskaartjes meestentijds minstens drie cijfers voor de komma telden, stonden ze landerig bij de kassa.
De gefluisterde bemerking van mijn dochter of ik haar nou alweer een kringloopwinkel had  laten betreden, was exemplarisch voor het hele Umfeld.
Op mijn vraag aan de uitbaatsters of er ook -zoals gelezen in de krant- een outlet was, wees de éen verveeld door de openstaande deur naar buiten, de straat over.
“Ja, daar’,was het wat boze antwoord.
Toen ik de pas erin zette naar buiten, werden de dames plots ongedurig.
‘Ja wácht’ , zeiden ze, als was ik een arrestant, ‘want wij moeten mee’.
Het plat Utrechts klonk  was de spreekwoordelijke modderschuit, waarvan de winkel -voorheen een pareltje in de stad- de ruim versleten vlag was.
Daar gingen we.
De dochter en ik voorop, de blonde met het lange haar achter ons aan.
Met een rinkelende bos sleutels ontsloot ze de outlet.
Deze deed qua zolderachtige duisternis en armoedige vol-gestouwdheid niet onder voor  de kinderkledingwinkel zelf.
Rechts hing de meisjesmode, dat was duidelijk.
Maar geen maat-aanduiding te bekennen in de volle rekken.
Op de gok pakte ik een jas van het onderste van twee uitpuilende rijen kleding en hield hem schattend voor het lijfje van mijn kind.
Die las het maatlabel.
’140, mama. Veel te klein’.
De blonde stond erbij en keek ernaar.
Ik draaide me naar haar om en vroeg waar maat 152 hing.
‘Daar.’ wees ze kortaf met een lange kunstnagel in de richting van de achterzijde van het etablissement.
Ze verblikte of verbloosde niet.
Weinig woorden en even zo weinig daden bleek ze meester.
‘Waar precies? ‘ vroeg ik gedurfd.
Vanaf haar plek bij de deur -geleund op een elleboog, de voeten gekruist in ruststand-wees ze nogmaals.
Nu richting plafond.
‘Ietsjes verder dan waar u nu staat’.
Ze verroerde geen vin.
Ik greep een rode jas.
Mijn dochter schudde nee.
En aan dat ‘nee’ zag ik niet alleen dat de stijl van de jas haar niet kon bekoren.
In dat hoofdschudden lag alles wat ik ook voelde; een groot nee tegen de winkel en de bejegening door deze lamlendige verkoopster.
We draaiden ons om en liepen simultaan naar de deur.
Daar zeiden en kregen we een vriendelijk gedag.
Maar de ondertoon, die had mijn dochter ook gehoord.
Want op de fiets naar huis zei mijn tienjarige:’Die twee vrouwen gaan nu over ons praten’.
Precies.
Dat was wat ik ook dacht.
Miss Koop.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Cantat, Rady, Trintignant.

    Waar was jij de avond van 26 juli 2003? Ik weet waar ik was. Ik vierde mijn verjaardag op De Parade in Utrecht, met mijn vrienden. En precies negentien dagen daarna zou ik degene ontmoeten die bijna mijn ondergang werd. Die tot tweemaal toe plotseling en razendsnel zijn handen om mijn keel zou zetten in een poging om me dood te knijpen. Op momenten dat ik het niet met hem eens was. En hem dat had laten weten. Ik weet ook waar de Franse actrice   Marie Trintignant was, die avond.  Op 26 juli 2003 was ze voor filmopnamen in de Litouwse stad Vilnius. De man met wie ze een affaire had aangeknoopt was bij haar. Bertrand Cantat was de frontman van de populaire Franse band   Noir Désir.  Getrouwd met de moeder van zijn twee kinderen, Krisztina Rady, was hij maanden daarvoor een affaire begonnen met de eveneens al getrouwde Trintignant. Hun affaire ging gepaard met ups en downs. Er waren ruzies. Er was de voortdurende zuigende aanwezig...

Duw het.

  Elke keer als ik die clip zie, sta ik denkbeeldig onmiddellijk in die geweldige discotheek onder het Stadhuis in Utrecht. Het is het begin van de jaren negentig. En Salt-N-Pepa hebben het nummer ‘Tramp’ uitgebracht, enkele jaren ervoor. De hiphopgroep, die uit drie meiden bestaat, krijgt echter wereldwijd succes met de B-kant van 'Tramp’. Deze hit ‘Push it’ is een van de eerste hiphopbeats die ik in Fellini hoorde. In die nachtclub waren veel eerste keren voor mij. Niet alleen werd er op donderdagavonden geweldige salsa- en latinmuziek gedraaid. Ook hoorde ik er de definitieve overgang van disco, soul en funk naar hip hop. En later naar electrobeats als trance en hard-bop, vervolgens ten slotte naar house.  Deze jaren, zo  bleek later, waren een snijpunt in de tijd waarin mode en muziek definitief veranderden. Drie avonden per week was ik in Fellini te vinden. Soms met een grote groep vrienden, soms met vriendinnen, bij gelegenheid alleen. Net als nu was ik ...

Dodenherdenking

    Onder een wolkenhemel waar de avondzon doorheen piepte terwijl het soms zachtjes motregende, was daar de Dodenherdenking. In het Walkart-park speelde het Koninklijk Zeister Harmonie Muziekgezelschap prachtige koralen. De burgemeester sprak een menigte mensen toe. Er waren jongeren die samen stonden. Gezinnen of moeders met grote en kleine kinderen. Ouderen, sommigen zeer slecht ter been die onder de grote kastanjes stilstonden. Boven alle hoofden was het enige geluid dat hoorbaar was in de diepe stilte, het gekwetter van de levendige groep knalgroene papegaaien. Die tussen de ruisende kruinen van de bomen hoog in de lucht dansten. Na de diepe, lange stilte werden kransen gelegd bij het Monument Voor De Gevallen.   Waarna de tocht ging naar het Joods Monument met daarop de 153 namen van Joodse Zeistenaren die omkwamen als gevolg van de Holocaust. De kranslegging eindigde bij het Indië Monument, daar geplaatst...