Doorgaan naar hoofdcontent

Moto.

 
Ze kwamen aanrijden op een grommende Harley.
En stopten nipt op tijd om niet een reclamebord te rammen.
Op de stoep.
Daarbij ketste haar helm tweemaal keihard tegen de zijne.
‘Oeps!’ riep ze tegen niemand in het bijzonder.
Het terras keek ervan op.
Vijf meisjes die net een loop-wedstrijd hadden afgerond en in hun sporttenue neer waren gestreken, haalden hun schouders op.
Hij -een ham van een man met een hoofd als een big- zette de Harley op de standaard, en zij stapte af.
Daarbij was goed te zien dat ze kacheltje lam was.
Ze wurmde haar hoofd uit de helm, en waggelde naar een plekje vlak voor ons in de schaduwrijke koelte van het terras.
Ze droeg een haltertopje.
Een spiegelzonnebril.
Een haarband.
En een short waarin je goed kon liplezen
De Ham voegde zich bij haar aan een tafeltje.
Zijn blauwe ogen hadden die speciale, haast lichtgevende kleur van iemand die al heel veel alcohol achter de kiezen heeft.
De serveerster kwam de bestelling opnemen.
Zij bestelde een mix met appelcider, met ‘iel viel ijs’.
Hij bliefde het onvermijdelijke bier.
Ze zaten nog niet of zij begon de vijf meisjes aan het belendende tafeltje van alles toe te schreeuwen.
Wat je het beste kon verstaan, was het een paar maal als een langspeelplaat die blijft haperen herhaalde;
 Ja, ik ben heel hap hoor! Heel hap ben ik!
De Ham keek de andere kant op en zwaaide nu en dan -op zijn René Frogers’-naar niet bestaande fans.
Verderop.
En dichterbij.
De vijf meisjes verlieten onmiddellijk het terras.
Zij draaide zich om naar De Ham.
Vingers streelden even zijn motorvestje.
Zijn handen pakten eventjes haar blote been vast.
Toen sprong ze op en deed een cat-walk loopje naar binnen dat Liberace niet misstaan zou hebben.
Aan de bar begon ze instructies over haar drankje te geven. 
Eenmaal weer buiten, praatte ze tegen De Ham over zijn ‘moto’.
Motor’ verbeterde hij haar steeds opnieuw kort.
 Maar krachtig.
Toen kwam de piece de resistece.
Wil jai een foto van mai make? Op de moto?’ vroeg ze in haar koeterwaals, en ze was al onderweg op onvaste benen naar het- voor het terras geposteerde- gevaarte.
Hij pakte zijn telefoon en begaf zich naar zijn Harley.
Daar zat ze.
Ze kon zo in een pornofilm.
Wijdbeens poseerde ze in haar ultrakorte shortje dat nu nog nauwelijks iets aan de verbeelding overliet.
Zonder gêne, alsof de wereld niet meer bestond, poseerde ze als een sex-poes op de ‘moto’.
Terug aan tafel verdween ze even helemaal in het beeldscherm van het toestel waarmee zojuist haar foto’s waren gemaakt.
De cider kwam. 
En het bier.
Ze bracht haar glas in twee onvaste fasen naar haar mond.
En greep mis wanneer ze haar zonnebril aanraakte.
Zo dronken als een temeier.
De Ham keek de andere kant op.
Net zo kachel.
Alleen wat minder uitbundig.
We stapten vast op om te zorgen dat we thuis waren voordat het stel zich weer op de moto in het verkeer zou begeven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Cantat, Rady, Trintignant.

    Waar was jij de avond van 26 juli 2003? Ik weet waar ik was. Ik vierde mijn verjaardag op De Parade in Utrecht, met mijn vrienden. En precies negentien dagen daarna zou ik degene ontmoeten die bijna mijn ondergang werd. Die tot tweemaal toe plotseling en razendsnel zijn handen om mijn keel zou zetten in een poging om me dood te knijpen. Op momenten dat ik het niet met hem eens was. En hem dat had laten weten. Ik weet ook waar de Franse actrice   Marie Trintignant was, die avond.  Op 26 juli 2003 was ze voor filmopnamen in de Litouwse stad Vilnius. De man met wie ze een affaire had aangeknoopt was bij haar. Bertrand Cantat was de frontman van de populaire Franse band   Noir Désir.  Getrouwd met de moeder van zijn twee kinderen, Krisztina Rady, was hij maanden daarvoor een affaire begonnen met de eveneens al getrouwde Trintignant. Hun affaire ging gepaard met ups en downs. Er waren ruzies. Er was de voortdurende zuigende aanwezig...

Duw het.

  Elke keer als ik die clip zie, sta ik denkbeeldig onmiddellijk in die geweldige discotheek onder het Stadhuis in Utrecht. Het is het begin van de jaren negentig. En Salt-N-Pepa hebben het nummer ‘Tramp’ uitgebracht, enkele jaren ervoor. De hiphopgroep, die uit drie meiden bestaat, krijgt echter wereldwijd succes met de B-kant van 'Tramp’. Deze hit ‘Push it’ is een van de eerste hiphopbeats die ik in Fellini hoorde. In die nachtclub waren veel eerste keren voor mij. Niet alleen werd er op donderdagavonden geweldige salsa- en latinmuziek gedraaid. Ook hoorde ik er de definitieve overgang van disco, soul en funk naar hip hop. En later naar electrobeats als trance en hard-bop, vervolgens ten slotte naar house.  Deze jaren, zo  bleek later, waren een snijpunt in de tijd waarin mode en muziek definitief veranderden. Drie avonden per week was ik in Fellini te vinden. Soms met een grote groep vrienden, soms met vriendinnen, bij gelegenheid alleen. Net als nu was ik ...

Dodenherdenking

    Onder een wolkenhemel waar de avondzon doorheen piepte terwijl het soms zachtjes motregende, was daar de Dodenherdenking. In het Walkart-park speelde het Koninklijk Zeister Harmonie Muziekgezelschap prachtige koralen. De burgemeester sprak een menigte mensen toe. Er waren jongeren die samen stonden. Gezinnen of moeders met grote en kleine kinderen. Ouderen, sommigen zeer slecht ter been die onder de grote kastanjes stilstonden. Boven alle hoofden was het enige geluid dat hoorbaar was in de diepe stilte, het gekwetter van de levendige groep knalgroene papegaaien. Die tussen de ruisende kruinen van de bomen hoog in de lucht dansten. Na de diepe, lange stilte werden kransen gelegd bij het Monument Voor De Gevallen.   Waarna de tocht ging naar het Joods Monument met daarop de 153 namen van Joodse Zeistenaren die omkwamen als gevolg van de Holocaust. De kranslegging eindigde bij het Indië Monument, daar geplaatst...